Bosch: Nederlander loopt niet warm voor zelfrijdende auto

Uit onderzoek van de fabrikant van autonome rijsystemen blijkt dat 29 procent van de Nederlanders voor een snelle introductie en wettelijke toelating van volledig zelfrijdende auto’s is. De burgemeester van Helmond, Elly Blanksma, is één van de voorstanders. Zo bleek tijdens de presentatie van het rapport vandaag op de Automotive Campus in Helmond.

Nederlanders blijven liever zelf sturen

In vergelijking met andere landen zijn automobilisten in Nederland niet enthousiast over de introductie van volledig zelfrijdende auto’s. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Bosch onder ruim duizend automobilisten in dertien verschillende landen. Iets meer dan een kwart van de ondervraagden (29 procent) is voor een zo snel mogelijke toelating van de zelfrijdende auto op de weg en de introductie van auto’s die volledig autonoom kunnen rijden. Van de onderzochte landen zijn alleen automobilisten in België nog sceptischer (24 procent). In Turkije (75 procent) en China (74 procent) wonen de meeste voorstanders, maar ook in Duitsland (33 procent) en de Verenigde Staten (31 procent) is een minderheid voor een snelle introductie van auto’s die zelf het stuur overnemen.Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De zelfrijdende functies worden straks vooral gebruikt tijdens langere ritten (59 procent), op de snelweg (53 procent) of om op vakantie te gaan (44 procent), verwachten de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek. Tijdens kortere ritten of wanneer er passagiers in de auto zitten, rijden Nederlanders liever zelf. Slechts 17 procent van de ondervraagden zou zijn kinderen door een zelfrijdende auto en zonder bestuurder naar de sportclub of naar school laten brengen. De terughoudendheid voor het uit handen geven van het stuur, maar vooral de hele auto en zijn inzittenden blijkt voor de meeste Nederlanders dus echt nog een brug te ver.

Uit het onderzoek blijkt verder dat automobilisten vooral de automatische parkeerfuncties van zelfrijdende auto’s waarderen en pas op de tweede plaats de functies voor op de snelweg, zoals adaptive cruisecontrol in de file. 62 procent van de ondervraagde Nederlanders vindt  ‘de auto parkeren’ de belangrijkste functie. Ook rijden in de file (55 procent) of een parkeerplaats vinden (52 procent) zijn voor Nederlanders belangrijke functies. Het overnemen van de stuurfuncties wordt door 27 procent van de bevraagde Nederlanders als belangrijk ervaren.

Minder stress

Iets meer dan de helft (52 procent) verwacht dat zelfrijdende auto’s meer rijcomfort met zich meebrengen.en minder stress veroorzaken tijdens het rijden (45 procent). Daarnaast verwacht 43 procent van de Nederlanders dat zelfrijdende auto’s minder brandstof verbruiken. 38 procent gelooft dat deze auto’s tot minder ongevallen leiden. Volgens de Boston Consultancy Group verdwijnt een deel van de markt voor autoverzekeringen door de autonome auto.De tijd die vrijkomt wanneer auto’s zelf het stuur overnemen willen de deelnemers aan het onderzoek steken in het praten met hun passagiers (58 procent) of uit het raam kijken. Opvallend genoeg zijn de bezigheden van automobilisten op dit moment tijdens het rijden, zoals appen (28 procent), bellen, mailen en filmpjes kijken, veel minder populair.

De resultaten van het onderzoek werden vandaag gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van Bosch op de Automotive Campus in Helmond. Hierbij maakte onder meer Burgemeester Elly Blanksma van Helmond kennis met de autonome rijhulpsystemen van een Maserati Levante. De Italiaanse suv is voorzien van Bosch Highway Assist: een combinatie van adaptive cruise control, stop & go en lane centering. De eerste burger van Helmond werd onder meer getrakteerd op een door de auto zelf uitgevoerde noodstop bij 100 kilometer per uur.  Blanksma was desondanks enthousiast over zelfrijdende auto’s. “We kunnen er maar beter snel aan wennen. Des te eerder kunnen ze legaal de weg op. Want wanneer het de verkeersveiligheid ten goede komt en je er mensenlevens mee kunt sparen, kun je niet tegen een ontwikkeling als de zelfrijdende auto zijn”, aldus Blanksma.

 

Bron: Automotive-management.nl